STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO Nr 1
„Calineczka”
w Policach
ROZDZIAŁ I
Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Police z siedzibą w Policach, przy ul. Stefana Batorego 3, 72 – 010 Police.
Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
Ustalona nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Publiczne Nr 1 „Calineczka” w Policach
72-010 Police
tel./fax: 91 317-66-31
e-mail: pp1@police.pl
Na pieczątkach i stemplach używana jest ustalona nazwa przedszkola w pełnym brzmieniu,
z dodaniem numeru REGONU 320822154 i NIP 851-31-17-898
Przedszkole jest jednostką budżetową.
1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające postawę programową wychowania przedszkolnego;
2) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1 ustawy Prawo Oświatowe.
1a) Dyrektorze przedszkola – należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 1 „Calineczka” w Policach;
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, poprzez:
1) zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;
2) organizowanie w przedszkolu uroczystości z okazji świąt narodowych i świąt kościelnych z prezentowaniem symboli państwowych;
3) zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są w najbliższej okolicy;
4) przybliżanie tradycji i kultury regionu i najbliższej okolicy;
5) organizowanie nauki religii na życzenie rodziców wyrażone w formie pisemnego oświadczenia, zgodnie z odrębnymi przepisami;
6) udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola –autorytetami w zakresie nauki, kultury i sportu;
7) tworzenie tradycji przedszkola;
8) wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina.
9) w przypadku dzieci innych narodowości wplata się treści dotyczące kraju pochodzenia dziecka.
REALIZACJA ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH I PROFILAKTYCZNYCH
SPOSOBY I FORMY ZAPEWNIENIA DZIECIOM BEZPIECZEŃSTWA
1a. Przedszkole zapewnia dzieciom odpowiednie warunki do zabawy, nauki, pracy i wypoczynku z uwzględnieniem przepisów bhp i ppoż.
1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka innego niż określone w pkt 1-3 - w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
1) z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, lub
2) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem i rodzicem, lub
3) przez podejmowanie przez dzieci aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
4) w inny sposób niż określone w pkt 1-3, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac itp., zasadach oceniania).
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
2a. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, wynika w szczególności;
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania i emocji;
5) ze szczególnych uzdolnień;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) z choroby przewlekłej;
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) z niepowodzeń edukacyjnych;
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3a. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
1) rodziców dziecka;
2) Dyrektora przedszkola;
3) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z dzieckiem;
4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej;
5) pielęgniarki/higienistki;
6) pomocy nauczyciela;
7) Poradni;
8) pracownika socjalnego;
9) asystenta rodziny;
10) kuratora sądowego;
11) organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
FORMY POMOCY DZIECIOM
3) właściwym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Policach i Ośrodkiem Pomocy Rodzinie
w Policach, w zakresie dożywiania dzieci i wspomagania materialnego rodzin wychowanków znajdujących się w trudnej sytuacji finansowo – materialnej,
4) właściwą Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii
w Policach w zakresie profilaktyki zdrowia oraz pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym.
ORGANIZAJCA WSPÓŁDZIAŁANIA
Z PORADNIĄ PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ
ORGANIZAJCA I FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI
1a. Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach.
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
1) preferowaniu zabawy indywidualnej;
2) łatwości zapamiętywania obcojęzycznych zwrotów i słówek;
3) wysokim stopniu ruchliwości;
4) nieumiejętności skupieniu uwagi na jednym zadaniu;
5) potrzebie wspierania i pomagania innym dzieciom.
ORGANIZACJA WSPÓŁDZIAŁANIA ZE STOWARZYSZENIAMI LUB INNYMI ORGANIZACJAMI W ZAKRESIE DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ
SPOSÓB ORGANIZACJI I REALIZACJI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE WOLONTARIATU
1) zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań;
2) czas trwania porozumienia;
3) zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych, specjalistami oraz innymi pracownikami przedszkola oraz pod nadzorem Dyrektora przedszkola lub wyznaczonej przez niego osoby;
4) zobowiązanie wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących wychowanków; jednostki;
5) postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia;
6) imię (imiona) i nazwisko wolontariusza;
7) datę i miejsce urodzenia wolontariusza;
8) numer PESEL wolontariusza, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
9) adres zamieszkania wolontariusza.
INNE POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW I FORM WYKONYWANIA CELÓW I ZADAŃ PRZEDSZKOLA
Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej i kulturowej poprzez:
W celu realizacji zadań statutowych Przedszkole zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
Dzieciom zakwalifikowanym do kształcenia specjalnego, których rodzice nie wyrazili zgody na nauczanie ich w przedszkolach specjalnych lub pozostających w Przedszkolu z powodu braku miejsca w odpowiedniej placówce kształcenia specjalnego, Przedszkole tworzy możliwość uczestnictwa w zajęciach Przedszkola w warunkach Przedszkola ogólnodostępnego.
ROZDZIAŁ III
RELIGIA
ROZDZIAŁ IV
ORGANY PRZEDSZKOLA
Organami Przedszkola są:
Organy Przedszkola działają na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe, a także przepisów wykonawczych, niniejszego statutu oraz regulaminów.
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
7) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom
w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
9) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola;
10) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych;
11) co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, w tym bezpiecznych
i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy;
12) prowadzi rejestr wyjść grupowych dzieci, które nie są wycieczkami.
13) sprawuje nadzór pedagogiczny, w ramach którego:
- przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
- przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
- diagnozę pracy przedszkola,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
Dyrektor przewodniczy Radzie Pedagogicznej:
Dyrektor Przedszkola w szczególności:
Dyrektor Przedszkola sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym:
8a. W uzasadnionych przypadkach zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowanie zdalnie, z wykorzystaniem metod i środków komunikacji elektronicznej. W takim przypadku głosowanie członków Rady Pedagogicznej może odbywać się w formie:
1) wiadomości e-mail przesłanej przez nauczyciela z wykorzystaniem skrzynki elektronicznej służbowej wskazanej przez nauczyciela;
2) głosowania przez podniesie ręki w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej organizowanych
w formie videokonferencji.
9a. Nie przeprowadza się głosowań tajnych podczas posiedzeń zdalnych zorganizowanych za pomocą przyjętych środków komunikacji elektronicznej.
RADA RODZICÓW
SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW MIĘDZY ORGANAMI PRZEDSZKOLA
Sytuacje konfliktowe pomiędzy:
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości związanych z rozwiązywaniem sporów i jeśli spór nie zostanie rozstrzygnięty, każda ze stron może odwołać się za pośrednictwem Dyrektora Przedszkola do organu nadzoru pedagogicznego lub organu prowadzącego Przedszkole – o ile przepisy powszechnie obowiązujące taką możliwość przewidują.
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
2a. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora do dnia 21 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący do dnia 29 maja danego roku.
2b. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się informacje zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
1a. W roku szkolnym 22021/2022 liczba dzieci w oddziale mogła być zwiększona o nie więcej niż 3 dzieci będących obywatelami Ukrainy. Oddział, w którym liczbę dzieci zwiększono, może funkcjonować ze zwiększoną liczbą dzieci do ukończenia wychowania przedszkolnego przez dzieci będące obywatelami Ukrainy.
1) zajęcia, podczas których dziecko określa, co lubi robić, opowiada o sobie w grupie rówieśniczej, podaje przykłady zainteresowań po;
2) spotkania z pasjonatami i przedstawicielami różnych zawodów: strażak, policjant, lekarz itp.;
3) wycieczki do zakładów pracy.
1) Poznanie siebie, gdzie dziecko:
2) Świat zawodów i rynek pracy, gdzie dziecko:
w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę,
3) Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, gdzie dziecko:
4) Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, gdzie dziecko:
ZASADY REKRUTACJI
ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA POBYT DZIECKA W PRZEDSZKOLU
4a. Sumę godzin pobytu dziecka w przedszkolu nalicza się na podstawie wprowadzanych przez rodziców przy wejściu i wyjściu z przedszkola indywidualnych kart (czytników) przypisanych każdemu dziecku.
13a. Wpłaty za wyżywienie i pobyt dziecka odchodzącego z przedszkola dokonuje się w ostatni dzień pobytu dziecka w przedszkolu.
SPOSÓB SPRAWOWANIA OPIEKI W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM
W czasie zajęć w Oddziale Przedszkolnym i poza budynkiem Przedszkola zapewnia się dzieciom następujące formy i zasady opieki:
1) rodzice mogą upoważnić na piśmie do odbioru dziecka z Oddziału Przedszkolnego osobę dorosłą posiadająca psychofizyczną zdolność do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa i należytej opieki;
2) upoważnienie może być udzielone przez rodziców na cały okres uczęszczania dziecka do Oddziału Przedszkolnego albo może być udzielone jednorazowo;
3) upoważnienie może zostać przez rodzica odwołane lub zmienione;
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI
ZASADY SKREŚLENIA DZIECKA Z LISTY DZIECI
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
ROZDZAŁ VI
ZAKRES ZADAŃ I OBOWIĄZKÓW NAUCZYCIELI
1) prowadzą zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze bezpośrednio z dziećmi lub na ich rzecz zgodnie z powierzonym stanowiskiem pracy;
2) przygotowują się do zajęć, prowadzą samokształcenie, uczestniczą w doskonaleniu zawodowym;
3) wykonują inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych przedszkola.
LOGOPEDA
1) przygotowuje i przekazuje ćwiczenia doskonalące i utrwalające nabyte umiejętności oraz dokładne instrukcje, jak te ćwiczenia wykonywać, by osiągnąć założony cel;
2) zobowiązuje się do wyboru ćwiczeń dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka
i możliwości do wykonania przez osobę niebędącą specjalistą w danej dziedzinie;
3) prowadzi porady i konsultacje przy pomocy dostępnych środków komunikacji.
PEDAGOG SPECJALNY
Zakres zadań pedagoga specjalnego:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
2) współpraca ze specjalistami w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami/instytucjami;
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych w pkt 1–5.
PSYCHOLOG
Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym dzieci;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
OBOWIĄZKI INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
Każdy pracownik Przedszkola niebędący nauczycielem, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom przebywającym na terenie Przedszkola, jest zobowiązany:
Rozdział VII
ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE Nr 1 „Calineczka” w Policach
72-010 Police, ul. Traugutta 13-15
NIP 8513117858 , Regon 320822154
tel.91-317-66-31,e-mail: pp1@police.pl
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE
Nr 1 „Calineczka” w Policach
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
Regulaminy działalności Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej oraz inne uchwalone przez organy Przedszkola Publicznego Nr 1 „Calineczka” w Policach nie mogą być sprzeczne ze statutem.
1) święto niepodległości;
2) święto flagi;
3) pasowanie dzieci na przedszkolaka;
4) zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków;
5) jubileusz przedszkola.
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Tryb wprowadzania zmian w statucie:
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia, jednocześnie traci moc dotychczasowy statut Przedszkola Publicznego Nr 1 „Calineczka” w Policach.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej
"Pracą dziecka jest zabawa. Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią"
72-010 Police
ul. Traugutta 13-15